پروژه آبیاری اتوماتیک فضای سبز روف گاردن

در این پروژه فلاور باکس های روف گاردن واقع در محدوده میرداماد تهران به کمک کنترلر و شیر برقی هانتر به آبیاری اتوماتیک مجهز شد که آبیاری این فلاور باکس ها به وسیله لوله های قطره چکان دار که در فواصل هر 20 سانتی متر 2 عدد قطره چکان دارد انجام می شود .

در این پروژه خطوط اصلی آبیاری اتوماتیک از زیر کف کاذب عبور داده شده که به این ترتیب با مخفی شدن این لوله ها نمای زیبای روف گاردن حفظ می شود.

 

لازم به ذکر است در این پروژه از سنسور باران جهت هوشمند سازی سیستم آبیاری اتوماتیک (آبیاری هوشمند) استفاده شده است.

پروژه آبیاری اتوماتیک فضای سبز روف گاردن

با استفاده از یک سیستم آبیاری اتوماتیک هوشمند هم از تنش آبی در اثر کم یا دیر آب دادن جلوگیری می شود و هم از حجم آب زیاد یا دفعات آب دادن زیاد که باعث خفگی ریشه گیاه یا پوسیدن آن می شود اجتناب می کنیم. همچنین تنظیم زمان ثابت و منظم برای آب دادن به گیاه هم در رشد بهتر و هم در کیفیت این رشد بسیار تأثیرگذار است. واضح است که ایجاد این نظم توسط یک سیستم آبیاری اتوماتیک و خودکار بسیار کاراتر از انجام آن توسط نیروی انسانی است. برای اطلاعات بیشتر از سیستم های آبیاری هوشمند می توانید به مقاله آبیاری هوشمند مراجعه کنید.

پروژه آبیاری اتوماتیک فضای سبز روف گاردن

در این ویدئو می توانید مراحل نصب کیت کنترلر و شیرهای برقی را مشاهده کنید.

شاید  اولین سوالی که در ذهن شما مطرح می شود دقیقا این جمله باشد که کنترلر چیست؟ سیستم آبیاری اتوماتیک چه کاربردی دارد؟

داشتن یک سیستم آبیاری اتوماتیک یعنی کمک به خود و دیگران از طریق حفظ منابع آبی، کاهش هزینه ها، بالا بردن راندمان و بهره گیری از محیطی زیباتر و سالم تر در محل زندگی و محل کار. یک مجموعه خودکار آبیاری وظیفه آبرسانی به گیاهان را به جای انسان به عهده می گیرد.

کنترلر آبیاری دستگاهی دیجیتال می باشد که وظیفه فرمان دهی به شیر های برقی در زمان های دلخواه و از پیش تعیین شده شما را به عهده دارد.

مثلا در یک کنترلر ۴ ایستگاه شما می توانید تا چهار عدد شیر برقی را به این دستگاه متصل نماید و به هر یک از این شیر های برقی در زمان مختلف برنامه دهی کنید. در واقع این وسیله مغز اصلی سیستم آبیاری اتوماتیک می باشد .

پروژه آبیاری اتوماتیک فضای سبز روف گاردن

در این پروژه سه خط آبیاری وجود دارد بنابراین از سه عدد شیر برقی استفاده شده است . از آنجایی که در بین کنترلر های هانتر ، کنترلر سه ایستگاهه وجود ندارد بنابراین به ناچار از کنترلر چهار ایستگاهه برای برنامه دهی به شیرهای برقی استفاده شده است .

پروژه آبیاری اتوماتیک فضای سبز روف گاردن

معمولا برای نصب سیستم های کنترلر آبیاری باید یک منبع ورود برق داشته باشد مانند برق شهری .با استفاده از کنترلر آبیاری می توان شیرهای برقی را فرمان پذیر کرد. در حقیقت برای اینکه بتوان یک سیستم آبیاری اتوماتیک داشت باید از شیرهای برقی و کنترلر آبیاری استفاده کرد.

سیستم آبیاری اتوماتیک علاوه بر صرفه جویی در آب مصرفی و همچنین سهولت ابیاری مزایای دیگری نیز دارد.

  • این سیستم هزینه های نیروی کارگری را کاهش داده و کیفیت کار بدون نیاز به نظارت بالا میباشد.
  • نگرانی از فراموشی و بی مسئولیت کارگر برای آبیاری گیاهان از بین میرود.
  • امکان استفاده از کود و سم مایع در سیستم وجود دارد.
  • امکان تنظیمات تایمر و آبیاری از  راه دور بدون حضور فیزیکی
  • تنظیم همزمان و خودکار برای چند واحد آبیاری
  • ایجاد برنامه آبیاری منعطف با توجه به نیاز ابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *