آبیاری حیاط و تراس منازل

پروژه آبیاری اتوماتیک بنی هاشم

تیر 22, 1400

اجرای سیستم آبیاری اتوماتیک حیاط منزل با توجه به نوع پوشش گیاهی به صورت های مختلف بارانی یا قطره ای صورت می گیرد. برای مثال برای آبیاری قسمت چمن کاری شده بهتر است از آبیاری بارانی (آبپاش های ثابت یا گردشی هانتر) که نیاز به پوشش کامل سطح مورد نظر را دارد، استفاده شود و برای ردیف هایی که شمشاد کاری شده اند بهتر از سیستم آبیاری قطره ای (لوله های دریپر دار) برای بازدهی بالاتر استفاده می شود.

در پروژه هایی به این صورت که نیاز به طراحی پمپ و مخزن دارند باید با توجه به نوع نازل هایی که استفاده خواهد شد و متراژ و نوع لوله باید طراحی تخصصی انجام گردد به طور مثال در این پروژه از یک مخزن 2500 لیتری به همراه یک پمپ با توان 2 اسب پنتاکس استفاده شده است که اتوماسیون آن به وسیله یک کنترلر هانتر 4 ایستگاهه می باشد که آبیاری به صورت تلفیقی از آبیاری بارانی و قطره ای می باشد.

محل پروژه:
بنی هاشم تهران
تاریخ پروژه:
10 تیر 1400
دسته بندی:
آبیاری اتوماتیک
اتوماسیون:
کنترلر هانتر

در این پروژه از چه لوازمی استفاده شده است؟

برای این پروژه با استفاده از یک پمپ کف کش آب از طریق چاه موجود در ملک به مخزن 2000 لیتری که طراحی شده وارد می شود. با توجه به ابعاد و تعداد نازل های طراحی شده برای این ملک ما این ملک را به چهار خط متفاوت تقسیم کردیم که فشار و دبی آن توسط پمپی که به مخزن وصل شده تامین می شود.

خط یک که آبیاری قسمت چمن کاری وسط حیاط می باشد با استفاده از آبپاش های هانتر PS 17 a انجام می گیرد که در عکس روبرو آن را مشاهده می کنید که با توجه به شرایط این مدل نازل های آب پاش قابل تنظیم بین زاویه های 45 تا 360 درجه هستند.

خط 2 و 3 به علت کاشت بوته ها و درختچه ها و اینکه عرض باغچه در آنجا حدودا 2 متر بوده از نازل های اسپری جت 180 درجه و 90 درجه استفاده می شود که شعاع آب پاش موثر آن حدود 2 متر می باشد.

خط 4 در این پروژه به علت کاشت درختان و شمشاد که به صورت ردیفی انجام شده است برای سهولت کار و افزایش عمر سیستم آبیاری و همچنین بازده بهتر و کاهش هدر رفت آب از لوله های دریپر دار استفاده می شود که قطره چکان ها داخل این لوله ها در فاصله 20 سانت کارگزاری شده اند که از مزایای این گونه لوله ها می توان به میزان آبیاری یکدست در ابتدا و انتهای لوله آبیاری نام برد.

برای طراحی و اجرای یک سیستم آبیاری پیشنهاد می شود از یک گروه متخصص و با تجربه در این حوزه به کار گرفته شود تا باعث ایجاد مشکلات جانبی از قبیل درست اجرا نشدن پروژه و یا خرابی هایی مانند پمپ و نازل ها جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *